Staré pořekadlo praví: „Snídej jako král, obědvej s přítelem a večeři přenech nepříteli.“ Ale co svačina? Ta není o nic méně důležitá než bohatá snídaně. Proč byste jí měli věnovat pozornost a jakou svačinku si připravit?

Chcete být zdraví a plní energie? Pak byste měli dbát na vyvážený a zdravý jídelníček. Důležitým kritériem však není pouze výběr kvalitních potravin, ale také způsob a četnost stravování. Se zdravým selským rozumem je víc než jasné, že pokud budete jíst nepravidelně a ve spěchu, ani sebezdravější potraviny to nezachrání. Na druhou stranu, je to stále lepší, než sníst v poklusu pytlík chipsů. Na jídlo byste si měli vyhradit dostatek času a každé sousto důkladně rozžvýkat. Také je nevhodné vykonávat souběžně s jídlem jinou činnost.

Jak již bylo nakousnuto, klíčem ke zdravému stravování je také pravidelnost. Pokud jste si dosud mysleli, že vynechávání jídel během dne napomáhá hubnutí, nejspíš teď budete překvapeni. Je tomu totiž přesně naopak. Tělo si hladovku snadno zapamatuje a pojistí se tukovými zásobami pro případ další nouze. Navíc můžete kvůli nedostatku živin pocítit zvýšenou chuť na sladké, které s velkou pravděpodobností nakonec podlehnete. Řešení je snadné – zařaďte do svého jídelníčku zdravé, chutné a rychlé svačiny. Přípravu zvládnete během chvíle a v ušetřeném čase si je pak v klidu vychutnáte.

A jaké potraviny do svačinky ideálně zakomponovat? Skvělou volbou je například ovoce s kvalitním bílým jogurtem. Tato kombinace vám nejen dodá vitamíny a potřebnou energii, ale díky obsahu vlákniny a prospěšných laktobacilů navíc prospěje zažívání. Nálož důležitých živin snadno získáte také ze smoothie. Pokryjete tak doporučenou denní dávku ovoce a zeleniny v jednom nápoji a zasytíte se.

Vyhýbali jste se dosud konzumaci vajec kvůli obavám z vysokého cholesterolu? Chyba! Jedno vejce denně totiž nejenže neškodí, ale naopak obsahuje řadu cenných látek, včetně vitamínu B12. Udělejte si doma jednoduchou vajíčkovou pomazánku, namažte ji na plátek celozrnného žitného chleba a přidejte list čerstvého salátu. Svačina je na světě.

Hledáte tip na zdravý a lehký salát? Nechte se inspirovat slunnou Itálií. Sýr mozzarella je chutným zdrojem bílkovin a skvěle si rozumí s rajčaty. Doplňte balzamikovým octem a olivovým olejem, na povrchu ozdobte lístky voňavé bazalky. Přidejte celozrnné pečivo a vychutnejte.

Pokud si chcete bez výčitek zamlsat, místo čokoládové tyčinky sáhněte raději po výživných oříšcích. Vybírat můžete z mnoha druhů, jestliže si však hlídáte váhu, upřednostněte ty s menším počtem kalorií. Patří zde například pistácie, piniové a kešu oříšky. Ale pozor! Konzumujte pouze ořechy v přírodní podobě, solená varianta totiž zdraví ani figuře nijak neprospívá. Pokud vám takto nechutnají, nebo si je chcete přece jen něčím ozvláštnit, můžete vyzkoušet ořechy v kvalitní hořké čokoládě.