Co vám pomůže nejen na podzim zahnat nachlazení, stres a únavu? Odpovědí je vitamin C, který posiluje imunitu, přispívá k tvorbě kolagenu, snižuje psychický stres a působí jako antioxidant. Tělu poskytuje mnoho výhod, ale samo si je nedokáže vytvořit. Pestrá a vhodně zvolená strava a vitamínové doplňky vám je poskytnou.

Čerstvost je zárukou vitaminu C

Kyselina L-askorbová, chemicky vitamin C, se běžně vyskytuje v potravinách, nejlépe v čerstvé zelenině a ovoci.

Vysoký podíl vitaminu C si spojujeme s citrusovými plody (citrony, pomeranče, kiwi), ale zdroje s mnohem vyšším podílem najdete i v místní přírodě nebo na domácí zahrádce – rakytník, šípky, acerola, černý rybíz, syrové kysané zelí, červená a žlutá paprika, květák, brokolice, kapusta a brambory.

Vitamín C je citlivý na světlo, proto je nejlepší, když tyto potraviny konzumujete čerstvé. Dlouhodobým skladováním a vařením se snižuje nebo dokonce ztrácí. Dobrým tipem je vařit jídlo v páře.

Bohatým zdrojem vitamínu C z živočišných zdrojů jsou játra a ledviny a v malém množství ryby.

Tablety při nedostatku vitaminu C

Je zcela přirozené, že v určitých ročních obdobích nebo situacích nemůžete plně pokrýt potřebu vitaminu C z potravy. Tehdy přicházejí na řadu doplňky stravy, kterých jsou na trhu desítky variant a možností.

Doporučená denní dávka pro zdravého dospělého člověka je přibližně 100-120 mg denně. Zdravé dítě potřebuje množství C v závislosti na svém věku podle doporučení lékaře nebo lékárníka.

Dobrou zprávou je, že se vitamínem C nepředávkujete. Tělo ho vylučuje močí.

Kdo potřebuje zvýšenou dávku vitaminu C

Vyšší príjem vitamínu C se doporučuje těhotným a kojícím ženám, starším lidem, při rekonvalescenci po zranění a sportovcům. Doporučuje se také všem, kteří mají vyšší psychickou a zvýšenou fyzickou aktivitu, a dokonce i kuřákům.

Vzhledem k velmi příznivým účinkům na imunitu sáhněte po céčku v chřipkovém období nebo v obdobích náchylných k onemocněním dýchacích cest.

Pokud chcete nebo potřebujete pro svůj organismus záměrně zvýšenou hladinu vitaminu C, zvolte doplňky stravy a tablety s postupným uvolňováním, lipozomální vitamin C nebo si vitamin C rozdělte do několika denních dávek.

Lipozomální vitamin C se vyznačuje vyšší absorpcí ve stěnách tenkého střeva a dlouhodobě vyšší koncentrací v krvi.

Zvykněte si užívat vitamin C. Uděláte vše pro to, abyste dosáhli jeho ideálního množství v těle.

Foto: elements.envato.com 

Předchozí článekOstrava neznamená jenom pracovní stroje a těžbu. Práci tady najdou i ekonomické a humanitní obory
Další článekVěnujte čas údržbě oken, můžete ušetřit za energie