Bolí vás někdy po saunování hlava nebo máte závratě? To jste nejspíš porušili jedno z pravidel sauny, které říká, že by neměl být velký teplotní rozdíl mezi hlavou a nohama. V sauně je zkrátka nejlepší poloha vleže. Ale čtěte dál, prozradíme vám všechny tipy správného saunování, abyste si ho mohli užívat na maximum.

1. Do sauny jedině bez plavek

Plavky do sauny nepatří, pokožka musí volně dýchat. Proto se saunujte nazí, aby byly účinky sauny co největší. Jestliže chodíte do veřejné sauny a je vám nahota nepříjemná, volně se zahalte do prostěradla nebo tenkého ručníku.

2. Před saunováním se osprchujte

Pravidla saunování říkají, že před každým vstupem do sauny byste se měli osprchovat a omýt nečistoty z těla mýdlem. Poté se pečlivě osušte. Když byste zůstali mokří, nebudou účinky saunování tak výrazné a naopak suchá pokožka se začne dříve potit.

3. Do sauny ani prázdné ani plné bříško

Malá svačinka je před sanováním ideální. Pokud byste si dali saunu hned po vydatném obědě, způsobili byste si zbytečné problémy s trávením. Po větším jídle byste měli alespoň 2 hodiny nechat tělo potravu zpracovat.

4. Pobyt v sauně má být krátký a intenzivní

Finská sauna neslouží k překonávání rekordů v délce pobytu. Doporučená doba saunování je kolem 10 – 20 minut, podle teploty vzduchu a toho, jak se vy sami bude cítit. Pokud se nebudete cítit komfortně, hned saunování ukončete. Vždy naslouchejte signálům svého těla.

5. V sauně si lehněte a pracujte s vlhkostí vzduchu

Nejlepší poloha během saunování je vleže nebo vsedě na lavici s pokrčenýma nohama. Pamatujte, že byste měli mít nohy, tělo i hlavu ve stejné výšce, tj. ve stejné teplotní zóně. Příliš velký rozdíl v teplotě nohou a hlavy představuje pro organismus příliš velkou zátěž.

Aby se vám lépe dýchalo, zvyšte vlhkost vzduchu politím saunových kamenů vodou. Ta se rychle přemění v páru a díky tomu bude i saunování intenzivnější.

6. Bez ochlazení jsou účinky sauny poloviční

Prudké ochlazení těla, hned poté co vyjdete ze sauny, posiluje imunitní systém a přispívá k maximalizaci zdravotních účinků saunování. Ovšem pozor – začátečníci by měli ochlazování začínat postupně od nohou.

7. Odpočívejte a doplňujte tekutiny

Po každém ochlazení dopřejte tělu čas, aby vstřebalo všechny účinky procedury. Odpočívárna by tedy neměla chybět u žádné sauny. Během odpočinku hodně pijte, nejlépe minerálky, čistou vodu nebo zředěné ovocné šťávy. Pocením totiž přichází tělo o spoustu vody a je potřeba ji v dostatečné míře doplnit.

8. Třikrát a dost a pravidelnost

Celý saunovací cyklus by se měl skládat z 3 saunování a 3 ochlazení. Poslední ochlazení by měl doprovázet delší odpočinek pro komplexní regeneraci minimálně 30 minut.

Saunování byste si měli dopřávat pravidelně, nejlépe každý týden. Neplatí mezi lidmi zažitý mýtus, že saunovací sezóna je jen v zimě. Naopak, saunovat byste se měli celý rok i v létě. Organismus se působením vysokých teplot v sauně připravuje na letní horka a zlepší se jeho termoregulační schopnosti.

www.saunasystem.cz

Předchozí článekVlněné a perské koberce doma čistit nezkoušejte!
Další článekCBG oleje mají řadu pozitivních účinků. V čem vám dokážou pomoci?